Szybki kontakt:
Tel. 668 373 553
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W jaki sposób odzyskać utraconą nieruchomość na skutek wydanej decyzji administracyjnej?

Bywa niestety, że w związku z planowanymi inwestycjami publicznymi może dojść do utraty nieruchomości na skutek decyzji administracyjnej. Może to nastąpić w szczególności w ramach postępowania związanego z wywłaszczaniem gruntu lub zabudowań. Taka sytuacja może też zaistnieć przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w ramach którego następuje przejęcie nieruchomości pod drogi publiczne. W ubiegłym wieku Państwo miało również możliwość przejmowania własności nieruchomości obywateli w ramach innych postępowań.

 

Stan ten nie musi być jednak ostateczny. Istnieją bowiem sytuacje, kiedy możemy ubiegać się o odzyskanie nieruchomości, bądź możliwe jest uzyskanie odszkodowania za przejętą nieruchomość. Może być to proces bardziej lub mniej złożony, jednak z całą pewnością powinniśmy rozważyć skorzystanie z pomocy kancelarii adwokackiej.

Prawo do dochodzenia zwrotu nieruchomości przejętej przez Skarb Państwa, gminę, miasto itp.  w ramach wywłaszczenia albo dochodzenia o odszkodowania z tego tytułu, ma każdy poprzedni właściciel lub spadkobierca wywłaszczonej nieruchomości, jeśli owa nieruchomość stała się zbędna dla realizacji celu publicznego, który został wskazany w decyzji wywłaszczeniowej.

Nieruchomość uznaje się za zbędną dla celu określonego w decyzji o wywłaszczeniu, jeżeli pomimo upływu:

  • siedmiu lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, nie rozpoczęły się prace związane z realizacją tego celu;
  • dziesięciu lat od dnia, w którym decyzja o stała się ostateczna, jego cel nie został osiągnięty.

Warto także nadmienić, że jeżeli jedynie część wywłaszczonej nieruchomości została zagospodarowana zgodnie z decyzją wywłaszczeniową, to możemy ubiegać się o zwrot pozostałej części utraconej nieruchomości, bądź odszkodowania za nią.

Powyższe postępowania prowadzone są poprzez starostę lub prezydenta miasta.

Również w przypadku przejmowania gruntów na drogi publiczne należy pamiętać o możliwości ubiegania się o stosowne odszkodowania. Wnioski w tym zakresie kierujemy do organów reprezentujących podmiot, który uzyskał własność takiej nieruchomości.

Odnośnie innych decyzji administracyjnych wydanych w ubiegłym wieku, często należy doprowadzić do stwierdzenia ich nieważności, aby móc ubiegać się o odszkodowanie.

 

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.